Almassora, contra l’assetjament escolar

País del Mar
Publicat en Novembre 10, 2018, 8:43 am
6 mins

La recreació d’una situació de violència per a conscienciar l’alumnat és una de les novetats de l’activitat que va començar el dilluns.

El departament municipal d’Educació va activar el dilluns el programa pilot contra l’assetjament escolar previst en els col·legis i instituts d’Almassora. Entre les novetats d’aquesta activitat pionera figura la recreació d’una situació de violència perquè l’alumnat se senta en el paper de l’assetjador, víctima i observador. Les activitats estan dirigides a estudiants de cinquè i sisè de Primària, ESO i Formació Professional.

La regidora d’Educació, María José Tormo, va assenyalar que «per primera vegada els companys de classe es posaran en la pell de l’agressor, la víctima i l’entorn, que també té un paper molt important a l’hora de consentir aquest tipus de violència que no volem en les nostres aules». El col·legi Errant Vilar és el primer a iniciar avui (ahir per al lector) les activitats incloses en el pla contra la violència en els centres escolars.

Els tallers són a càrrec del professor Pau Calduch Ríos, expert en aquesta problemàtica. El programa comença amb la projecció d’un conte on es planteja un problema de bullying. La idea és que els xiquets busquen solucions a eixe problema. En el conte es mostra la vida d’una xiqueta que és molt feliç, però que, al canviar de ciutat i centre, des del primer moment és assetjada i rebutjada per uns quants de la classe. Tots els altres ho veuen però no actuen perquè estan sotmesos al poder dels que fan bullying i perquè tenen por de ficar-se en problemes. El conte no té final, acaba de forma dràstica. Ella acaba aïllada en la seva habitació, on progressivament ha perdut tot el color des del moment que ha sigut rebutjada o assetjada.

En la següent part es treballa eixe conte en grups de treball de 4 o 5 alumnes. Per esbrinar què podrien fer els companys, mestres, pares, la mateixa xiqueta… és important fer una posada en comú per reconèixer el problema i buscar quines poden ser les raons que porten a assetjar, i què passa en l’entorn proper. Els assetjadors són víctimes també d’una situació o un problema que cal identificar i ajudar a solucionar. A continuació, s’interpreten casos i solucions i es fa teatre de l’oprimit.

Una vegada els alumnes ja estan més distesos, es tracta que ells reivindiquen els seus drets davant de tots, i confessar si pateixen casos de maltractament. “En molts casos no es diu el nom del maltractador, però s’alça la veu contra els actes que estan patint. És una situació molt emocional perquè tots acaben demanant ajuda, o perdó, i normalment assetjador i assetjat s’alcen i es fan un abraç, i de vegades hi ha plors i molta valentia per part dels alumnes”.

Després d’eixe moment, hi ha un espai per donar-se les gràcies. En acabant, després d’alliberar tota eixa tensió acumulada, acaben cantant una cançó tots els grups, sense importar l’edat. Per regla general, en primària els xiquets i xiquetes la solen ballar.

Després, els mestres més sensibilitzats poden continuar treballant en dinàmiques de grup. Una d’elles és per sincerar-se, reunir-se cada setmana o deu dies en una mena d’assemblea per treballar les emocions, l’empatia, la resolució de conflictes on es pregunten com estan, si hi ha alguna proposta per millorar la classe, o el treball que es fa.

El més enriquidor és que, al final de tot, els alumnes de sisè fan el seu propi conte entre tots, per tal que puguin reproduir el taller en altres classes. Els propis alumnes es converteixen així en dinamitzadors de la resta, donant exemple com a majors del centre.

Eixos xiquets acaben sabent com detectar les injustícies, per la qual cosa serà difícil que siguen assetjadors i que puguin ser assetjats. Seran bons, per tant, donant exemple de valors de convivència.

«Entenem que és fonamental que xiquets i adolescents senten el mateix que sent qui pateix aquest tipus d’abusos. Per aquest motiu, l’activitat se centra en crear un ambient de confiança per a destapar possibles casos i, sobretot, prevenir l’aparició de comportaments similars”, ha ressaltat la regidora de l’àrea.

D’altra banda, el departament va celebrar aquest divendres la xarrada «Ni càstigs ni recompenses», dirigida a famílies preocupades per establir límits i solucionar conflictes amb els seus fills. La sala de formació de l’Ajuntament d’Almassora va acollir a les 18.30 hores aquesta activitat gratuïta.


Font: Foto:

País del Mar
País del Mar és el nom editorial de les magazines: BIONAUTES, NEMO, POSIDONIA i BARBARIA. Comença a editar l'1 d'agost de 2018.

Envía un comentari

  • (No publicat)