Algèria i el Marroc, les destinacions que més han augmentat en les exportacions valencianes

País del Mar
Publicat en Novembre 23, 2018, 7:39 pm
5 mins

Algèria i el Marroc són els dos principals països de destinació de les exportacions valencianes a l’Àfrica, situant-se en 2017 com el segon i quart mercat amb major nombre d’empreses exportadores valencianes, sent Estats Units el primer i França el tercer. La Xina ocupa el cinquè lloc.

En el període més àlgid de la crisi internacional, de 2009 a 2013, la reculada del comerç internacional va superar el 12%, segons l’Organització Mundial del Comerç (OMC). Al País Valencià, davant l’escassa demanda interna, tant de consum com d’inversió, les empreses van sobreviure en els mercats internacionals. En aquest moment va ser quan es va produir el major increment de companyies valencianes exportadores. Es va passar de 15.274 l’any 2008 a les 22.259 en 2013, quasi 7.000 noves empreses exportadores.

En aquesta etapa, el pes dels mercats tradicionals de les exportacions valencianes a Europa es van reduir enormement, 10 punts, fins a situar-se en el 58,3%. El punt de mira de les empreses valencianes es va centrar en l’Amèrica Llatina i en els països asiàtics. Les vendes quasi es dupliquen en aquests anys. També als Estats Units, així com al mercat asiàtic, que va experimentar el major creixement dels últims 17 anys. La Xina va ser, amb diferència, assenyala l’informe de Caixabank i la Cambra de València, el major mercat dels productes valencians, i l‘Índia el segon. Les exportacions al Japó es van estancar. I van augmentar a Algèria, que es van triplicar, convertint-se en el primer mercat africà del País Valencià, per davant del Marroc, que va créixer però menys.

La recuperació econòmica, la desacceleració del ritme de creixement dels països emergents, la depreciació de l’euro i la caiguda dels preus del petroli en els mercats internacionals, van marcar la senda de les empreses fins a l’any passat. Les empreses valencianes van tornar a augmentar les seues exportacions en els mercats europeus, el 63,17% en 2017, sent Alemanya el principal receptor, superant França. El segueixen Itàlia i el Regne Unit. Fora de la UE, destaca l’increment de les vendes a Hongria, Xipre, Eslovènia i Letònia. Els mercats asiàtics segueixen tenint importància, encara que centrats en l’Índia i el sud-est: Singapur, Vietnam. La Xina manté la seua tendència a l’alça però a un ritme menor, el 4,5% de mitjana anual. Amèrica Llatina retrocedeix. “El sector valencià és el que més ha patit els problemes del mercat rus i de la Comunitat d’Estats Independents (CEI), amb una reculada mitjana anual del 12%”, asseguren els autors de l’informe.

Segons arreplega l’informe, els mercats europeus són fonamentals per a les vendes del País Valencià, però han de seguir reduint el seu pes en el mitjà i llarg termini, ja que al 2050, sis dels deu països amb major PIB seran potències emergents, segons un informe de PwC citat pels autors. Com ha assenyalat l’economista Javier García Arenas, ara es viu una “suau desacceleració” propiciada per “els vents de cua”, que en els últims anys han generat taxes del creixement del 3%, i que gradualment aniran desapareixent.

El president de la Cambra de València ha ressaltat que és el moment que les empreses es posen “les piles” per a augmentar la competitivitat i aconseguir major grandària. “Únicament a través de la internacionalització, el futur serà tranquil”, ha assenyalat. El director territorial de CaixaBank ha assenyalat que l’entitat disposa des de fa més deu anys d’un model especialitzat en empreses centrat en la internacionalització.

Tots dos s’han referit a l’acord entre CaixaBank i la Cambra de València, vigent des de fa cinc anys, i pel qual s’han formalitzat operacions de finançament per valor de 1.840 milions d’euros.


Font: El País Foto: Walid Amghar d’Unsplash

País del Mar
País del Mar és el nom editorial de les magazines: BIONAUTES, NEMO, POSIDONIA i BARBARIA. Comença a editar l'1 d'agost de 2018.

Envía un comentari

  • (No publicat)